Ustawienie Honeywell C7021c

Ustawienie Honeywell C7021C to programowalny termostat cyfrowy, który umożliwia użytkownikom kontrolowanie temperatury w ich domach. Termostat oferuje szereg przydatnych funkcji, w tym możliwość ustawienia zaplanowanego programu, kontrolę nad trybem dziennym i nocnym, możliwość stosowania czujnika temperatury zewnętrznej oraz wyświetlanie temperatury i godziny. Termostat jest łatwy w instalacji i łatwy w obsłudze, dzięki czemu jest idealnym rozwiązaniem do przydomowych systemów klimatyzacji i ogrzewania. Ustawienia Honeywell C7021C mogą być konfigurowane za pomocą intuicyjnego interfejsu użytkownika, a różne ustawienia mogą być łatwo zapisywane i przywracane za pomocą prostych przycisków. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwo zarządzać swoimi domowymi systemami ogrzewania i klimatyzacji.

Ostatnia aktualizacja: Ustawienie Honeywell C7021c

Zawór trójdrożny, nazywany także zaworem trójdrogowym albo trzydrożnym, znajduje powszechne zastosowanie w nowoczesnych instalacjach centralnego ogrzewania, a także w systemach dystrybucji ciepłej wody i instalacjach chłodniczych. Za co odpowiada? Regulacja temperatury, przekierowanie wody i ochrona urządzenia – to najważniejsze aspekty, na które ma wpływ ustawienie zaworu trójdrożnego. W jakich wariantach występuje ten element, do czego służy i jak ustawić zawór trójdrogowy, aby spełnił swoje zadania?

Ogrzewanie domu powinno być wydajne, bezpieczne i bezawaryjne. Aby te wymogi zostały spełnione, konieczne jest idealne współgranie wszystkich elementów systemu. Duży wpływ na to ma odpowiednia regulacja zaworu trójdrożnego, co wymaga pewnej wiedzy. Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje na ten temat. Dowiesz się, jakie będzie odpowiednie ustawienie zaworu mieszającego, a jakie zaworu przełączającego, a także czym właściwie różnią się te warianty i kiedy się je stosuje.

Czym jest i jak działa zawór trójdrożny?

Zawór trójdrożny to element powszechnie stosowany w instalacjach centralnego ogrzewania. Jego podstawowym zadaniem jest kontrola przepływu ogrzanej już wody, a także zabezpieczenie urządzenia grzewczego przed korozją i przegrzaniem. Dodatkowo zasada działania zaworu trójdrożnego eliminuje ryzyko poparzenia się zbyt ciepłą wodą płynącą z kranu.

Jak zbudowany jest i jak działa zawór trójdrożny? Pod względem konstrukcyjnym przypomina trójnik. Składa się z:

  • korpusu – zwykle wykonanego z mosiądzu, stali nierdzewnej lub staliwa,
  • zawieradła – ruchomej części regulującej przepływ cieczy,
  • trzpienia.

Całość opiera się na połączeniu trzech portów, nazywanych wlotami i wylotami oraz zastosowaniu wewnętrznego elementu mieszającego. Kształtem zawór ten przypomina literę T.

Jakie zastosowanie ma zawór trójdrożny? Zasada działania tego elementu jest wykorzystywana przede wszystkim tam, gdzie czynnik grzewczy jednocześnie zasila instalację centralnego ogrzewania i dostarcza ciepłą wodę użytkową. Gdyby nie on, pojawiłaby się konieczność stałej ręcznej regulacji przepływu, aby temperatura wody dostarczanej do kotła, kaloryferów czy kranów była odpowiednia i utrzymywała się na stałym poziomie, niezależnie od zmieniających się warunków.

Dodatkowo zawór trójdrożny jest wykorzystywany w instalacjach mających dwa źródła ciepła, na przykład kocioł gazowy i kocioł na paliwo stałe. Ten element decyduje, które urządzenie podgrzeje wodę czy uruchomi grzejniki, a które dostarczy ciepło do ogrzewania podłogowego.

Jak prawidłowo ustawić histerezę w przypadku różnych typów ogrzewania?

Jakie są różnice między zaworem trójdrożnym a czterodrożnym?

W niektórych instalacjach grzewczych zamiast zaworu trójdrożnego pojawia się zawór czterodrożny, nazywany także zaworem czterodrogowym. Jego zadanie również polega na mieszaniu przepływających cieczy lub przełączaniu obiegów w instalacji. Czym zatem różnią się poszczególne warianty? I skąd wiadomo, jaki zawór: 3- czy 4-drogowy będzie lepszy? Pewną podpowiedź stanowi już sama konstrukcja poszczególnych zaworów, która sugeruje sposób ich działania.

Zawór czterodrożny podnosi temperaturę powracającej do kotła wody, a następnie tę samą wodę kieruje z powrotem do domowych grzejników dostarczających ciepło do pomieszczeń. Zawór trójdrożny działa podobnie, jednak cechuje go prostsza konstrukcja, znajdująca zastosowanie tam, gdzie nie trzeba obniżać temperatury cieczy zasilającej grzejniki, a więc wtedy, gdy na grzejnikach zainstalowane są zawory i termostaty.

Wówczas odpowiedź na pytanie, czy warto montować zawór czterodrożny, jest przecząca. W zupełni wystarczy wariant trójdrożny, który będzie podnosił temperaturę wyłącznie powracającej cieczy. pl/porady/artykul-bufor-ciepla-kiedy-warto-go-zastosowac">Jaki bufor ciepła dobrać do naszego domu i na ile on wystarczy?

Gdzie zamontować zawór trójdrożny – lepiej przed czy za pompą?

Dość istotne jest określenie, jak podłączyć zawór trójdrożny, aby w sposób pełny i bezpieczny spełniał swoje zadania. Zacznijmy od tego, że każdy producent powinien dołączyć do zaworu trójdrożnego schemat jego instalacji. Dzięki temu montaż z powodzeniem przeprowadzisz samodzielnie – specjalistyczna wiedza nie będzie konieczna. A zatem: jak i w którym miejscu zamontować zawór trójdrożny?

Możesz wybrać usytuowanie zarówno pionowe, jak i poziome – wszystko zależy od wybranego miejsca. Pamiętaj jedynie, by zachować względnie łatwy dostęp na potrzeby konserwacji, serwisowania i obsługi. Co jakiś czas potrzebna może być przy zaworze trójdrożnym regulacja. W czasie montażu zwróć szczególną uwagę na zgodność kierunków przepływu wody ze wskazaniami znajdującymi się na korpusie zaworu.

Pamiętaj, że tego typu zaworów – i w ogóle żadnych innych! – nie można montować na rurze prowadzącej od urządzenia grzewczego do naczynia przelewowego w układach otwartych. Samo naczynie stanowi zabezpieczenie uruchamiane w przypadku wzrostu temperatury wody i odprowdzające ciecz poza obieg grzewczy.

Gdyby dodatkowo w układzie pojawił się zawór, pod wpływem wysokiej temperatury i ciśnienia mogłoby dojść do rozerwania urządzenia. Nie można też montować zaworów na rurach prowadzących do naczynia zbiorczego.

Która lokalizacja zaworu: przed czy za pompą będzie lepsza? Wszystko zależy od tego, czy pytasz o obieg grzewczy czy o obieg ciepłej wody użytkowej. W pierwszym przypadku zawór najlepiej zamontować za pompą, w drugim – przed pompą. W razie wątpliwości skorzystaj z porady fachowca, który wskaże prawidłowe miejsce montażu. pl/porady/artykul-zasobnik-cwu-jaki-wybrac-zasobnik-cieplej-wody-uzytkowej">Jaki zasobnik ciepłej wody użytkowej wybrać, by wody nie zabrakło?

Rodzaje zaworów trójdrożnych. Który jest lepszy z perspektywy użytkownika?

Możemy wyodrębnić kilka rodzajów zaworów trójdrożnych. Poszczególne typy różnią się budową, działaniem, sposobem sterowania, rodzajem zawieradła.

Ze względu na pełnioną funkcję wyróżniamy zawory przełączające, nazywane także przełącznikowymi, oraz zawory mieszające, czyli mieszalnikowe. Oba warianty znajdują zastosowanie w instalacjach grzewczych, jednak stoi przed nimi nieco inne zadanie.

  • Zawory trójdrożne przełączające
  • Zawór trójdrożny przełączający jest stosowany w instalacjach, które zasilają naprzemiennie dwa odbiorniki, w związku z czym pojawia się potrzeba zmiany kierunku przepływu cieczy – czynnika grzewczego lub chłodniczego. Za przykład może posłużyć kocioł ogrzewający dom i podgrzewający ciepłą wodę użytkową.

    Zawór przełączający pojawia się także w instalacjach z więcej niż jednym źródłem ciepła, co często spotykane jest w nowoczesnych projektach domów energooszczędnych, wykorzystujących połączenie pompy ciepła i fotowoltaiki ze standardowym kotłem grzewczym.

  • Zawory trójdrożne mieszające
  • Z kolei kiedy zawór mieszający trójdrogowy znajdzie swoje zastosowanie? Ten wariant służy – jak sama nazwa wskazuje – do zmieszania powracającego z instalacji czynnika zasilającego w celu ochrony kotła przed zbyt niską temperaturą. Przeważnie dotyczy to kotłów na paliwa stałe.

    Za sprawą regulacji ręcznej użytkownik samodzielnie może określić, jaka powinna być temperatura zaworu mieszającego, uzyskując w ten sposób cieplejszą lub chłodniejszą wodę. W ten sposób zawory mieszalnikowe chronią systemy grzewcze, a jednocześnie zabezpieczają użytkowników przed poparzenie.

    Zawory trójdrożne klasyfikuje się również ze względu na sposób sterowania nimi. Stosując to kryterium, możemy wyróżnić zawory:

  • ręczne,
  • automatyczne: o napędzie elektrycznym, hydraulicznym lub pneumatycznym.
  • Zawór trójdrogowy z siłownikiem to przykład bardziej zaawansowanego modelu, w którym dochodzi do automatycznej regulacji temperatury wody w instalacji, z dostosowaniem na przykład do warunków pogodowych, a następnie utrzymania parametrów na określonym poziomie.

    Ze względu na rodzaj zawieradła wyróżniamy natomiast:

  • zawory trzydrożne obrotowe – z możliwością zmiany położenia o 90 lub nawet 180 stopni, dzięki czemu zawór może działać zarówno jako zawór przełączający, jak i mieszający;
  • zawory trzydrożne grzybkowe – poruszające się klasycznym ruchem liniowym.
  • Jak widać, odpowiedź na pytanie, jak dobrać zawór trójdrogowy, wymaga przeanalizowania kilku aspektów, dlatego – w razie wątpliwości – warto skonsultować się z ekspertem na przykładzie konkretnej instalacji. pl/porady/artykul-krzywa-grzewcza-czym-jest-i-jak-ja-ustawic-dla-roznych-systemow-ogrzewania">Jak właściwie ustalić krzywą grzewczą dla grzejników i ogrzewania podłogowego?

    Jak ustawić zawór trójdrożny?

    Aby cały system działał bez zarzutu, bardzo ważne jest prawidłowe ustawienie zaworu trójdrożnego. Jak to zrobić? Najpierw trzeba go poprawnie umieścić w instalacji – w pionie lub w poziomie.

    Na ile ustawić zawór trójdrożny? Obecnie przyjmuje się, że powinien on być podłączony i ustawiony w taki sposób, by temperatura wody wracającej do kotła wynosiła co najmniej 50–60 stopni. W jaki sposób spełnić ten warunek? Przy ręcznej regulacji – metodą prób i błędów, natomiast w przypadku posiadania termostatu elektronicznego można po prostu zadać taką wartość temperaturową do automatycznej regulacji.

    Ustawiając zawory, należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta. Nieprawidłowe działanie może mieć konsekwencje w postaci poważnych nieprawidłowości w późniejszym funkcjonowaniu.

    Ile kosztuje zawór trójdrożny?

    Ile kosztuje zawór trójdrożny? Cena takiego urządzenia jest uzależniona od jego rodzaju i jakości wykonania.

    Najtańsze są zawory ręczne – ich koszt nie przekracza 200 złotych. Jeśli zdecydujesz się na model z siłownikiem, musisz liczyć się z wydatkiem na poziomie ok. 500 – 600 złotych. Co prawda bez problemu znajdziesz na rynku o połowę tańsze wersje, jednak przeważnie mają one nieco gorszą jakość. pl/porady/artykul-koszty-ogrzewania-gazowego-domu-100-m2">Koszty ogrzewania gazowego domu 100 m2. Ile wyniosą w ciągu roku?

    Dlaczego warto zamontować zawór trójdrożny?

    Montaż zaworu trójdrożnego niewątpliwie jest przydatny i opłacalny. Zastosowanie takiego urządzenia pozwala na precyzyjne ustawienie parametrów instalacji i ograniczenie ilości zużywanego paliwa, dzięki czemu sprawność układu rośnie. Zdecydowanie łatwiej jest także stabilizować temperaturę w systemach wykorzystujących ciepłą wodę użytkową.

    Zawór trójdrożny znajduje zastosowanie przede wszystkim w przypadku:

  • domów ogrzewanych kilkoma źródłami ciepła, na przykład kotłem gazowym i kominkiem z płaszczem wodnym czy też pompą ciepła i piecem elektrycznym;
  • połączenia w ramach jednej instalacji obiegów zasilanych wodą o różnej temperaturze, na przykład standardowych grzejników i ogrzewania podłogowego;
  • automatycznego sterowania systemem grzewczym według wskazań termostatu zewnętrznego;
  • konieczności wyłączenia ogrzewania w niektórych częściach budynku.
  • Czasami zastosowanie zaworu trójdrożnego staje się niezbędne. Dotyczy to choćby wspomnianego już ogrzewania podłogowego, w przypadku którego zawór zapobiega nadmiernemu nagrzewaniu się powierzchni.

    Bardzo ważną funkcją zaworu trójdrożnego jest też sygnalizowana już wyżej ochrona kotła przed korozją i szybkim zniszczeniem. Kiedy kocioł pracuje, zwiększa temperaturę czynnika grzewczego – zwykle wody, która za pomocą rur jest przesyłana do kaloryferów czy systemu ogrzewania podłogowego.

    Tam oddaje część ciepła i wraca do kotła chłodniejsza. W wymienniku ciepła ma jednak styczność z rozgrzanymi spalinami, co powoduje skraplanie się pary wodnej z substancjami o kwaśnym odczynie. To one niszczą stal i powodują korozję.

    Można temu zjawisku zapobiec właśnie poprzez zastosowanie termostatycznych zaworów trójdrogowych o automatycznej regulacji. Powodują one, że zanim schłodzona woda wróci do kotła, zostanie wymieszana z ogrzaną, dzięki czemu zjawisko skraplania pary wodnej z chemicznymi spalinami nie zajdzie lub zajdzie w mniejszym stopniu, a kocioł przez dłuższy czas pozostanie chroniony.

    W tym miejscu znajdziesz pożyteczną wiedzę podstawową i cenne wskazówki dotyczące ustawiania reflektorów pojazdów.

    Prawidłowe ustawienie reflektorów jest ważnym, lecz często niedocenianym kryterium bezpieczeństwa. Zbyt niskie ustawienie reflektorów pogarsza widoczność w ciemności. Zbyt wysokie ustawienie powoduje oślepianie innych uczestników ruchu i pogorszenie im widoczności. Na tej stronie dowiesz się, jakie są warunki prawidłowego ustawiania reflektorów oraz sposoby sprawdzania zarówno klasycznych, jak i nowoczesnych układów oświetleniowych.

    Wskazówka dotycząca bezpieczeństwa Poniższe informacje i porady praktyczne zostały przygotowane przez firmę HELLA w celu zapewnienia profesjonalnego wsparcia dla warsztatów samochodowych. Informacje udostępnione na tej stronie internetowej powinny być wykorzystywane tylko przez odpowiednio wykwalifikowany personel.

    USTAWIANIE SYSTEMÓW REFLEKTOROWYCH: WARTO WIEDZIEĆ

    Od roku 1957, gdy na rynek został wprowadzony asymetryczny system rozsyłu światła, istnieją także ustawowe wytyczne dotyczące prawidłowego ustawiania reflektorów.

    Początkowo reflektory ustawiano tzw. „metodą ściany w odległości 10 metrów”. Polega ona na ustawieniu pojazdu w odległości 10 m od jasnej ściany, na której znajdują się specjalne oznakowania. Na podstawie tych oznakowań odbywa się kontrola i ustawianie reflektorów.

    Do dnia dzisiejszego metoda ta jest prawnie uznanym sposobem kontroli. Szczególnie często stosuje się ją w przypadku pojazdów rolniczych oraz specjalnych. Jej wadą jest między innymi fakt, że do przeprowadzenia kontroli potrzebna jest odpowiednio duża, jasna, wolna ściana oraz znaczna ilość miejsca. W wielu przypadkach warsztaty samochodowe nie dysponują jednak ani jednym, ani drugim.

    Te okoliczności przyczyniły się ostatecznie do rozwoju urządzeń do ustawiania świateł. Urządzenia te umożliwiają szybszą i bardziej wszechstronną kontrolę rozsyłu światła.

    Poniżej przedstawiamy metody pomiaru, podstawy prawne oraz najważniejsze etapy profesjonalnego ustawiania reflektorów.

    Czy słyszałeś o Dożywotniej Gwarancji?

    OPTYMALNE USTAWIANIE PRZYRZĄDU DO REGULACJI ŚWIATEŁ: INSTRUKCJA

    Metoda pomiarowa

    Ilustracja 2: 1 soczewka Fresnela, 2 ekran kontrolny, 3 pokrętło ze skalą, 4 fotodioda

    Z zasady przyrządy do ustawiania reflektorów symulują ścianę w odległości 10 m. Soczewka zamocowana w skrzyni układu optycznego skraca wymaganą przepisami odległość pomiarową wynoszącą 10 m do odcinka 50 cm (odstęp soczewki do ekranu kontrolnego patrz ilustracja 2).

    Wady kontroli przy użyciu ściany, takie jak potrzebna przestrzeń i wymóg odpowiedniej powierzchni, zostają wyeliminowane. Przyrząd do ustawiania reflektorów może być także stosowany wszechstronnie w różnych warsztatu pod warunkiem, że podłoga warsztatu spełnia odpowiednie tolerancje.

    Miejsce ustawiania reflektorów

    Ilustracja 3: Wymogi dotyczące miejsca ustawiania reflektorów

    Stan podłoża ma podstawowe znaczenie dla dokładnego ustawienia reflektorów. Z tego względu istnieje w tym zakresie oddzielna norma (ISO 10604), w treści której dokładnie zdefiniowano pojęcie „powierzchni kontrolnej” i wyznaczono dopuszczalne tolerancje. Rysunki przedstawione na ilustracji nr 3 przedstawiają te wymogi w sposób uproszczony.

    Jeżeli warunki tolerancji nie zostaną spełnione, nawet drobne odchylenia mają duży wpływ na rozsył światła.

    Dobrze ilustruje to prosty przykład:
    Jak już wspomniano powyżej, w przyrządzie do ustawiania reflektorów została zamocowana soczewka, która skraca przepisową odległość pomiaru, wynoszącą 10 m od ściany, do odcinka 50 cm. Błąd pomiaru wynoszący 5 mm na ekranie kontrolnym przyrządu do ustawiania odpowiada więc różnicy wynoszącej 10 cm na 10 m (stosunek 10 m do 50 cm równa się współczynnikowi 20). W przypadku pojazdu, którego reflektory znajdują się na wysokości 60 cm, zasięg świateł mijania wynosi 60 m (przy nachyleniu wstępnym wynoszącym 1% = 10 cm na 10 m zasięgu).

    Oznacza to, że światło reflektorów wykazywałoby odchylenie o 60 cm! Ten przykład uwidacznia, jak decydujący wpływ na rozsył światła ma odpowiednia powierzchnia kontrolna. O oślepianiu kierowców nadjeżdżających z przeciwka czy jeździe w półmroku decydują tylko milimetry!

    Przygotowanie pojazdu do kontroli

    Stan podłoża nie jest jednak jedyną ważną kwestią. Również sam pojazd musi zostać przygotowany do kontroli.

    Należy zwrócić uwagę na poniższe punkty:

    • Sprawdzić sprawność reflektorów.
    • Sprawdzić, czy szyby rozpraszające nie zostały uszkodzone przez kamienie, czy nie ma na nich widocznych rys i zmętnień.
    • Ciśnienie powietrza w oponach musi odpowiadać wymaganiom.
    • W samochodzie osobowym przedni fotel powinien być zajęty lub obciążony masą 75 kg. Poza tym pojazd nie powinien być obciążony żadnym innym ładunkiem.
    • Pojazdy ciężarowe i inne pojazdy wielośladowe nie powinny być obciążone.
    • Pojazdy jednośladowe oraz jednoosiowe maszyny pociągowe i robocze (z siedziskiem lub przyczepą) obciążyć jedną osobą lub masą 75 kg na siedzeniu kierowcy.
    • W pojazdach z zawieszeniem hydraulicznym lub pneumatycznym przestrzegać wskazówek producenta.
    • Jeżeli pojazd jest wyposażony w funkcję automatycznej korekty reflektorów lub system płynnej albo wielostopniowej regulacji, należy uwzględnić wskazówki producenta. W tym wypadku w zależności od producenta należy przeprowadzić różnego rodzaju kontrole działania.
    • W różnych typach pojazdów z automatycznym układem regulacji zasięgu świateł do ustawiania potrzebny jest tester diagnostyczny, ponieważ podczas ustawiania sterownik musi zostać przełączony na „tryb podstawowy”. Jeżeli granica pomiędzy strefą jasną i ciemną jest ustawiona w sposób prawidłowy, wartość ta zostaje zapisana jako nowa wartość regulacji, patrz ilustracja 4.

    Ustawianie przyrządu do ustawiania świateł

    Ilustracja 5: Odstęp pomiędzy przednią krawędzią obudowy przyrządu a reflektorem

    Jeżeli zostały spełnione wymogi dotyczące podłoża i dokonano kontroli pojazdu, w celu poprawnego ustawienia świateł należy także odpowiednio ustawić przyrząd do ustawiania świateł względem pojazdu.

    Ustawić przyrząd do ustawiania przed sprawdzanym reflektorem. Obudowa przyrządu musi być ustawiona naprzeciwko środka reflektora lub źródła światła. Maksymalne odchylenie w pionie i w poziomie nie może przekraczać 3 cm. Odstęp pomiędzy obudową przyrządu a reflektorem może być różny w zależności od producenta. W przypadku przyrządów do ustawiania świateł HELLA GUTMANN odstęp pomiędzy przednią krawędzią układu optycznego a reflektorem może wynosić od 30 do 70 cm, patrz ilustracja 5.

    Następnie wyregulować pozycję obudowy przyrządu względem pojazdu. Jeżeli przyrząd posiada podstawę na rolkach, musi on zostać ustawiony oddzielnie w stosunku do każdego sprawdzanego reflektora. Jednak w przypadku przyrządów poruszanych na szynach wystarczy jednorazowe ustawienie obudowy układu optycznego względem reflektora. Następnie za pomocą celownika szerokopasmowego, laserowego lub zwierciadlanego wyregulować pozycję obudowy przyrządu w taki sposób, aby linia celownika dotykała dwóch punktów leżących na tej samej wysokości i symetrycznie względem osi wzdłużnej pojazdu, patrz ilustracja 5, przerywane linie.

    Ustawienie pochylenia granicy światło-cienia

    Ilustracja 6: Pochylenie do dołu w% na reflektorze

    Ilustracja 7: Pokrętło ze skalą

    Na zakończenie należy jeszcze ustawić tzw. „fabryczne pochylenie" na przyrządzie. Jest ono odpowiednikiem kąta pochylenia granicy światło-cienia reflektora. Wartość pochylenia podawana jest w% i można ją z reguły odczytać na reflektorze, patrz ilustracja 6.

    Na przykład wartość 1% oznacza, że światła mijania mają pochylenie wynoszące 10 cm na zasięgu 10 m. Pokrętłem ze skalą ustawić ekran kontrolny przyrządu do ustawiania na odpowiednią wartość procentową, patrz ilustracja 7.

    Tabela ustawień

    Poniżej znajdują się dwie tabele ustawień, zawierające główne nastawy dla różnych typów pojazdów.

    Rodzaj pojazdu:
    Pojazdy mechaniczne, wielośladowe, z wyjątkiem pojazdów rolniczych lub leśniczych
    Ciągniki i maszyny robocze oraz podobne pojazdy mechaniczne
    Wielkość ustawienia
    Reflektory świateł mijania Reflektory przeciwmgłowe
    1. 1 Kontrola wg norm EWG (WE) / ECE Wielkość ustawienia podana na pojeździe 2, 0%
    1. 1. 1 Pojazdy mechaniczne z oświetleniem zamontowanym zgodnie z 76/756/EWG lub z aprobatą zgodną z ECE-R 48
    1. 2 Kontrola wg niemieckich przepisów dotyczących rejestracji pojazdów, StVZO
    1. 2. 1 Pojazdy z datą pierwszej rejestracji po 01. 01. 1990 r. Reflektory nie wyżej niż 1200 mm ponad jezdnią1)
    1. 2 Pojazdy z datą pierwszej rejestracji do 31. 12. 1989 r. Reflektory nie wyżej niż 1400 mm ponad jezdnią1) oraz pojazdy z datą pierwszej rejestracji po 01. Reflektory wyżej niż 1200 mm, ale nie wyżej niż 1400 mm ponad jezdnią1) 1, 2% 2, 0%
    a) Samochody osobowe (także pojazdy kombinowane) 1, 2% 2, 0%
    b) Pojazdy mechaniczne z układem regulacji poziomu zawieszenia lub automatyczną kompensacją nachylenia wiązki świetlnej2) 1, 0% 2, 0%
    c) Pojazdy ciężarowe z powierzchnią ładunkową z przodu
    d) Pojazdy ciężarowe z powierzchnią ładunkową z tyłu, z wyjątkiem pojazdów zgodnych z punktem 1. 2 b) 3, 0% 4, 0%
    e) Ciągniki siodłowe, z wyjątkiem pojazdów zgodnie z 1. 2 b)
    f) Autobusy, z wyjątkiem pojazdów zgodnych z punktem 1. 2 b)
    1. 3 Pojazdy mechaniczne z reflektorami na wysokości ≤ 1400 mm1) H/3 (H/3 + 7)
    2. Motocykle i podobne pojazdy    
    2. 1 Kontrola wg 93/92/EWG    
    a) Motorowery 2-kołowe Brak wymagań
    b) Motorowery 3-kołowe i 4-kołowe pojazdy lekkie
    c) Motocykle z koszem i bez od 0, 5 do 2, 5% 2, 0%
    d) Motorowery 3-kołowe
    2. 2 Kontrola wg ECE-R 53 Wielkość ustawienia podana na pojeździe 2, 0%
    2. 3 Kontrola wg niemieckich przepisów dotyczących rejestracji pojazdów, StVZO 1, 0% 2, 0%
    3 Ciągniki i maszyny robocze oraz podobne pojazdy mechaniczne o przeznaczeniu rolniczym lub leśniczym    
    3. 1 Kontrola wg norm EWG (WE) / ECE    
    a) Wysokość reflektora: 500 mm < h ≤ 1200 mm od 0, 5 do 4, 0% 2, 0%
    b) Wysokość reflektora: 1200 mm < h ≤ 1500 mm od 0, 5 do 6, 0% 2, 0%
    c) Dodatkowe reflektory (na ciągnikach przystosowanych do osprzętu instalowanego z przodu) H ≤ 2800 mm H/3  
    3. 2 Kontrola wg niemieckich przepisów o dopuszczaniu do ruchu drogowego StVZO    
    a) Jednoosiowe ciągniki lub maszyny robocze z reflektorami stale zasłoniętymi, na których podano wymagane pochylenie środka wiązki świetlnej 2 x N 2, 0%
    b) Wieloosiowe ciągniki i maszyny robocze 1, 0% 2, 0%

    1) Do najwyższego punktu świecącej powierzchni.

    2) Należy uwzględnić właściwości tych urządzeń zgodnie z instrukcjami producentów.

    SPRAWDZENIE USTAWIENIA REFLEKTORÓW – USTAWIANIE ROZSYŁU ŚWIATŁA: INSTRUKCJA

    Po optymalnym ustawieniu przyrządu można rozpocząć sprawdzanie i korygowanie różnych rodzajów rozsyłu światła.

    Światła mijania

    Światła drogowe

    REFLEKTOR Z SYMETRYCZNYMI ŚWIATŁAMI MIJANIA

    Ustawić przyrząd do ustawiania reflektorów zgodnie z punktem 4. 0. Ustawić pokrętło ze skalą według tabeli ustawień.

    Włączyć światła mijania:
    Granica jasność-ciemność musi przebiegać na całej szerokości ekranu możliwie poziomo i wzdłuż linii podziału. W razie potrzeby skorygować ustawienie reflektorów przy użyciu śrub regulacyjnych.

    Włączyć światła drogowe:
    Środek wiązki świetlnej światła drogowego musi znajdować na znaczniku środka, w razie potrzeby skorygować przy użyciu śrub regulacyjnych.

    Jeżeli światła drogowe i mijania są ustawiane razem, na koniec ponownie sprawdzić światła mijania.

    Bi-ksenonowe światła mijania

    REFLEKTORY Z ASYMETRYCZNYMI ŚWIATŁAMI MIJANIA

    Ustawić przyrząd zgodnie z punktem 4.

    Włączyć światła mijania:
    W przypadku reflektorów z asymetrycznymi światłami mijania granica jasność-ciemność musi stykać się z linią podziału powierzchni kontrolnej. Punkt załamania między poziomą i wznoszącą się (asymetryczną) częścią granicy światła i cienia musi wypadać na linii prostopadłej, przebiegającej przez znacznik centralny (górny krzyżyk). Centralny punkt wiązki świetlnej znajduje się przy tym na prawo od prostopadłej linii przebiegającej przez znacznik środka. W celu ułatwienia określania punktu załamania należy kilkakrotnie zakryć i odkryć lewą połowę reflektora (patrząc w kierunku jazdy). Następnie ponownie sprawdzić światła mijania.

    Światła drogowe: po poprawnym ustawieniu granicy jasność-ciemność dla świateł mijania środek wiązki świetlnej światła drogowego musi znajdować się na znaczniku środka (górny krzyż).

    Światła przeciwmgłowe

    SPRAWDZANIE USTAWIENIA REFLEKTORÓW PRZECIWMGŁOWE

    Ustawić przyrząd zgodnie z punktem 4.

    Ustawić pokrętło ze skalą według tabeli ustawień.

    Włączyć światła przeciwmgłowe:
    Granica jasność-ciemność musi przebiegać na całej szerokości ekranu możliwie poziomo i wzdłuż linii podziału. W razie potrzeby skorygować ustawienie reflektorów przy użyciu elementów nastawczych.

    SPECJALNE REFLEKTORY ŚWIATEŁ DROGOWYCH (NP. DODATKOWE REFLEKTORY DROGOWE)

    Ustawić przyrząd zgodnie z punktem 4.

    Włączyć światła drogowe:
    Środek wiązki świetlnej światła drogowego musi wypadać na znaczniku centralnym, w razie potrzeby skorygować przy użyciu możliwości nastawczych.

    W pojazdach z oddzielnymi modułami świateł drogowych (np. używanymi w połączeniu z reflektorami bi-ksenonowymi) światła drogowe należy ustawiać według zaleceń producenta pojazdu, ponieważ w tym przypadku mogą być dostępne różne możliwości.

    Ustawianie „pionowej granicy jasność-ciemność”

    Niektórzy producenci oferują od pewnego czasu tzw. „asystentów świateł drogowych” jako wyposażenie opcjonalne. Przy użyciu zamontowanej w przedniej szybie kamery możliwe jest rozpoznawanie pojazdów nadjeżdżających z przeciwka lub poruszających się przed danym pojazdem. Następnie, zależnie od sytuacji, w sposób automatyczny zostają włączone lub wyłączone światła drogowe. Oprócz tego istnieje także tzw. „pionowa granica światło-cienia” (skrót w języku niemieckim VHDG). Ten system świateł drogowych charakteryzuje się specyficznym rozsyłem światła na drodze.

    W przeciwieństwie do normalnych świateł drogowych, które tworzą plamę świetlną w kształcie owalu na ekranie kontrolnym, pionowa granica światło-cienia wytwarza kształt raczej prostokątny, patrz ilustracja 9.

    W celu regulacji tego rodzaju funkcji świateł drogowych należy otworzyć odpowiednie menu przy użyciu testera diagnostycznego. Reflektory zostają ustawione w odpowiedniej pozycji, a następnie zostaje wysterowana pionowa granica światło-cienia. Następnym krokiem jest ustawienie pionowej linii rozsyłu światła (okrąg w kolorze czerwonym) w taki sposób, aby znajdowała się ona dokładnie na środku ekranu kontrolnego. W przypadku pionowej granicy światło-cienia poprawne ustawienie reflektorów jest absolutnie konieczne, ponieważ w innym razie pozostali uczestnicy ruchu drogowego mogą być całkowicie oślepiani.

    Ilustracja 8: Normalny rozsył świateł drogowych

    Ilustracja 9: Pionowa granica jasność-ciemność (lewy reflektor)

    Sprawdzanie natężenia świateł mijania

    Korzystając z luksomierza można po ustawieniu reflektorów sprawdzić między innymi, czy nie jest przekraczana dopuszczalna wartość natężenia świateł mijania. Z reguły nowoczesne przyrządy do ustawiania reflektorów są wyposażone w cyfrowe luksomierze, patrz ilustracja 10.

    Jeżeli wartość natężenia oświetlenia zostaje znacznie przekroczona, należy wymienić reflektor, aby nie oślepiał on pozostałych uczestników ruchu drogowego.

    Ilustracja 10: Maks. natężenie oświetlenia ≤ 1, 0 lx w przypadku żarówek halogenowych, ≤ 1, 3 lx w przypadku świateł ksenonowych

    Ustawianie reflektorów: zakres prac

    PROFESJONALNE USTAWIANIE ŚWIATEŁ: WIDEOKLIP

    Profesjonalne ustawianie reflektorów przy użyciu przyrządów firmy HELLA GUTMANN SOLUTIONS

    Ustawianie reflektora przy użyciu przyrządu do ustawiania świateł (SEG V).

    04:39 min

    USTAWIANIE ŚWIATEŁ BEZ UŻYCIA PRZYRZĄDÓW: INSTRUKCJA

    Jak wspominano powyżej, metoda ta znajduje obecnie zastosowanie głównie w przypadku pojazdów, u których górna krawędź lustra reflektora znajduje się w pozycji wyższej niż 140 cm nad powierzchnią postojową pojazdu. Pojazd jest przy tym ustawiany na płaskiej powierzchni, która nie musi być pozioma, w odległości 10 m od pionowej jasnej ściany.

    Na ścianie muszą zostać zaznaczone następujące linie:

    Linia A
    Przedłużyć oś podłużną pojazdu do ściany i zaznaczyć ją pionową linią.

    Linie B i C
    Zmierzyć odstęp X reflektorów (od środka do środka) na pojeździe i nanieść tę wartość symetrycznie do linii A.

    Ustawianie reflektorów przy wykorzystaniu ściany w odległości 10 m

    Linia D
    Zaznaczyć w odległości „e” pod linią H.

    Linia H
    Zmierzyć wysokość środka reflektora nad powierzchnią postojową i nanieść na ścianę kontrolną równolegle do powierzchni postojowej.

    Ustawianie reflektorów

    Zakryć prawy reflektor, a lewy reflektor ustawić w taki sposób, aby pozioma część granicy światło-cienia stykała się z linią D. Następnie wyregulować reflektor bocznie. Punkt załamania między poziomą i wznoszącą się (asymetryczną) częścią granicy światło-cienia musi wypadać na linii B. Następnie w taki sam sposób wyregulować prawy reflektor. Załamanie granicy światło-cienia znajduje się tu na linii C.

    Zebra Customer Community

    Loading

    ×Sorry to interrupt

    CSS Error

    Refresh

    Ustawienie Honeywell C7021c

    Bezpośredni link do pobrania Ustawienie Honeywell C7021c

    Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

    Ostatnia aktualizacja Ustawienie Honeywell C7021c